Raluca-Ioana Enăchescu

Particularitatea lucrărilor doamnei Raluca-Ioana Enăchescu constă în îmbinarea plastică a decorativismului, atât cromatic, cât și textural. Creațiile sale se remarcă prin mixarea cu succes a diferitelor tehnici de lucru, predominând afinitatea față de mozaic și traforare a lemnului. Expresivitatea obiectelor decorative se naște din exactitatea profesiei de arhitect, fapt ce o trădează în desfășurarea cu acuratețe a elementelor de limbaj plastic, linia, punctul, pata ce culoare, pe diferite suporturi de lucru. Cromatica sincronizată subiectelor, dezvăluie un rafinament afectiv ce se raportează simultan la mai multe materiale. Când cele trei puteri, rațiunea, voința și sentimentul se unesc într-o ecuație cu o necunoscută, rezultatul din punct de vedere artistic este creația sub orice formă. În cazul doamnei Raluca-Ioana Enăchescu, acest spirit creator răsare din eul său lăuntric, căutând lumina simezelor, permanent. Creația ei este o mărturisire inocentă a sufletului, devenind treptat o spovedanie cromatică, pe care o impărtășește prin expozițiile sale, publicului iubitor de frumos.

ELENA BORUNDEL
Membru U.C.I.N.

Membru U.A.P.R.
Profesor la Școala de Artă București – Secția Decorațiuni Interioare
Profesor si mentor al artistului

ANOTIMPURILE

Cvadriptic
Tehnica: mozaic
Dimensiuni: 4 x 35×67 cm

anotimpurileLucrarea ,,ANOTIMPURILE” este un cvadriptic. Compusă din patru piese cu aceeaşi dimensiuni (35x67cm), lucrarea înfăţişează, în viziunea mea, cele patru anotimpuri (Primăvara, Vara, Toamna şi Iarna), aşa cum se succed si se manifestă ele în ţara mea. Anotimpurile sunt personificate, reprezentate de siluete feminine graţioase, sensibile, nobile. Prezenţa fiecărui anotimp este sugerat prin intermediul culorilor, vegetatiei specifice şi a unui instrument muzical. Mesajul transmis pe mai multe planuri, stimulează percepţia lucrării prin mai multe simţuri:  văz, auz, miros, gust. În toate cele patru piese componente ale lucrării, se remarcă prezenţa soarelui, astru ceresc ce influenţează întreaga natura. În mod inevitabil, succesiune anotimpurilor, cu temperaturi şi fenomene naturale diferite, te determină şi antrenează la o continuă adaptare, readaptare. Putem spune că lucrarea este o graniţă dintre două lumi diferite, dintre o lume imaginară, de poveste, de linişte şi lumea reală care este într-o continua transformare şi ne solicită adaptabilitatea permanentă. Influenţe ale acestei lucrări sunt cu siguranţă arta antichităţii romane (prin tehnica aleasă-mozaic), stilul Art Nouveau (prin elementele si simbolurile folosite precum si a elementelor de limbaj plastic), ,,Anotimpurile” lui Antonio Vivaldi (prin mesajul acustic transmis de instrumentele muzicale). Întrega lucrare este o odă adusă Soarelui, Naturii şi Creatorului ei.

PAUN

Tehnica: traforaj lemn, vitraliu Tiffany, pictura
Materiale: lemn pictat in culori de vitraliu si sticla
Dimensiuni: 50 x 80 cm

paunulRealizată în tehnici mixte – traforarea lemnului, vitraliu Tiffany şi picură în culori de vitraliu, lucrarea „Păun” propune ca temă o pasăre deosebită, multicoloră, un păun care capteze întreaga atenție a privitorului. Încadrat într-un arc gotic ogival, înconjurat de pete de culoare, păunul se citește cu mare claritate, etalandu-și cu grație penajul viu colorat. Se remarcă prezenţa tutelară a soarelui, care atrage privirile în colțul din stânga sus, iar întrega compoziţie este echilibrată prin distribuţia riguroasă a celor zece discuri din sticlă colorată, ce sugereză penajul caracteristic păsării. Influenţată de stilul Art Nouveau, lucrarea „Păun” este o creaţie armonioasă, veselă, colorată, obtimistă şi  delectează ochiul și bucură sufletul.

Alte lucrări: